Duma key
Amsterdam: Luitingh, 2008
623 p.
9789024528080

Ook in de collectie als:

Boek: Nederlands, Engels

Het auto-ongeluk dat Stephen King in 1999 kreeg, is in veel van zijn werk terug te vinden, in Dodelijk dilemma (1979) en Misery (1987), boeken met een voorspellende waarheid want geschreven ver vóor dat ernstige ongeval. Ook in verhalen na 1999 komt die ingrijpende geschiedenis terug: zwaar lichamelijk letsel en de nabijheid van de dood genereert horrorachtige, levensbedreigende, maar ook creatieve krachten. Dat is precies wat er gebeurt in Duma, na Lisey's verhaal (2006) weer een omvangrijke en gelaagde roman, waarin King opnieuw een ontketende indruk maakt.

Aannemer Edgar Freemantle, 57, ontsnapt aan de dood als een bouwkraan zijn auto plet. Hij verliest zijn rechterarm, kan moeilijk lopen en na revalidatie kampt hij met traumatische aandoeningen waardoor zijn geest af en toe 'stottert'. Hij raakt vaak in paniek en krijgt woedeaanvallen die tot een dramatische scheiding leiden. Vanuit het koude Minnesota zoekt hij rust en herstel op Duma Key, een e…Lees verder
De hoofdpersoon, Edgar Freemantle, gaat na een ernstig ongeluk waarbij hij zijn rechterarm is kwijtgeraakt, wonen op Duma, een van de Florida Keys. Zijn huwelijk is gestrand en zijn bouwbedrijf heeft hij van de hand gedaan. Edgar wil rust en als tijdverdrijf gaat hij schilderen. Dan blijkt hij onder invloed van zijn omgeving een bijzonder talent te ontwikkelen. Hij wordt geleidelijk aan door geesten uit het verleden bezeten. Zijn schilderijen hebben een sinistere voorspellende waarde, zodat mensen door zijn beelden sterven of vermoord worden. Zoals in veel eerdere boeken van de Amerikaanse bestsellerauteur (1947) is horror ook hier het belangrijkste bestanddeel van het verhaal, verteld in de ik-vorm. Hoewel het geheel ongeloofwaardig is, slaagt de schrijver er wederom in om een bijzonder spannend geheel te produceren. Voor liefhebbers van griezelverhalen. www.stephenking.com. Kleine druk.