The paying guests
Sarah Waters
1
London: Virago, 2014
566 p.
9780349004587 (paperback)

Deze roman speelt in het Londen van vlak na de Eerste Wereldoorlog. De auteur beschrijft het leven van een upperclass onvolledig huishouden: moeder en dochter. De twee zoons zijn in de oorlog omgekomen en de vader is vlak daarna overleden. De twee vrouwen kunnen nauwelijks rondkomen en ze verhuren dan de bovenverdieping van hun huis aan een jong stel. De dochter wordt verliefd op de jonge vrouw en na korte tijd wordt die liefde beantwoord. Het verhaal beschrijft de innerlijke strijd van de twee vrouwen: ze willen dolgraag samen door het leven, maar hebben de tijd zeer tegen. Een prachtige roman met een zeer goede sfeertekening, levensechte personages die ook een karakterontwikkeling doormaken. De auteur stond tweemaal op de shortlist voor de Man Booker Prize. Toepasselijke omslag met grote witte en gele letters; normale druk, ruime interlinie en ruime marges.

Over Sarah Waters

CC BY 2.0 - Foto van/door Annie_C_2

Sarah Waters (Neyland, 21 juli 1966) is een Britse romanschrijfster. Haar bekendste werk is haar debuut Tipping the Velvet (vert. Fluwelen Begeerte) uit 1998, dat in 2002 onder dezelfde titel werd verfilmd als miniserie.

Werk

Sarah Waters werd in 1966 geboren in Neyland, een stad gelegen in de county Pembrokeshire in Wales. Ze ging daar ook naar school en bezocht later de universiteit van Canterbury waar ze haar doctoraat in Engelse literatuur verkreeg. Haar specialisering was moderne homoliteratuur vanaf de negentiende eeuw. Zij deed voor haar proefschrift onderzoek naar lesbische historische romans. Door een bestudering van de negentiende-eeuwse seksuele onderwerelden toont zij onder meer aan dat de voorstellingen die men tegenwoordig van (homo)seksualiteit in de victoriaanse periode heeft, in het beste geval stereotiep en in het slechtste geval onjuist zijn.

Haar werk voor haar promotiethesis inspireerde haar to…Lees verder op Wikipedia