De nachtwacht
Sarah Waters
The night watch
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2006
437 p.
90-388-8443-5

De Britse Sarah Waters verraste vriend en vijand met de setting van haar nieuwe boek, The night watch (vert. De nachtwacht). Waar haar vorige drie boeken (Fluwelen begeerte (1998), Affiniteit (1999) en Vingervlug (2002)) zich allemaal afspelen in het Victoriaanse tijdperk, voert ze je nu mee naar de jaren '40 van de vorige eeuw. Maar ook de vertelinstantie is drastisch veranderd: het intimistische portret van een ikpersoon uit haar Victoriaanse romans, maakt hier plaats voor een vierstemmige afstandelijkere en beheerste vertelinstantie in de derde persoon. Vier ongelukkige Londenaars -- Kay, Helen Viv en Duncan -- worden gevolgd tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Kay was ambulancebestuurder tijdens de oorlog en dwaalt nu, uitgedost als een man, rusteloos door Londen. De altijd verstandige Helen is overal geliefd, maar torst een pijnlijk verleden. Viv houdt van glamour en is door blinde liefde gebonden aan 'haar' soldaat. Ten slotte Dunc…Lees verder
De levens van vier personen in Londen zijn op verschillende manieren met elkaar verbonden. De in mannenkleren gehulde Kay zwerft eenzaam door de gebombardeerde straten van de stad, op zoek naar haar verloren liefde. Viv en de lesbische Helen, die samen woont met Julia, zijn collega's en vriendinnen, maar durven elkaar hun diepste geheimen niet te vertellen. En Duncan, Vivs broertje, heeft zijn eigen oorlogstrauma's. Het boek is verdeeld in drie delen, waarvan het eerste begint in 1947. Het verhaal gaat vervolgens terug in de tijd: het tweede en centrale deel speelt zich af in 1944; het laatste en kortste deel in 1941. Goedgeschreven roman met een mooi beeld van Londen in en na de Tweede Wereldoorlog en de invloed van de oorlog op de levens van de hoofdpersonen. Vierde boek van de succesvolle Engelse schrijfster (1966); haar eerdere drie historische romans waarin de lesbische liefde een rol speelt, zijn gesitueerd in het Victoriaanse Engeland. Ze werden uitstekend ontvangen en bekroond…Lees verder

Over Sarah Waters

CC BY 2.0 - Foto van/door Annie_C_2

Sarah Waters (Neyland, 21 juli 1966) is een Britse romanschrijfster. Haar bekendste werk is haar debuut Tipping the Velvet (vert. Fluwelen Begeerte) uit 1998, dat in 2002 onder dezelfde titel werd verfilmd als miniserie.

Werk

Sarah Waters werd in 1966 geboren in Neyland, een stad gelegen in de county Pembrokeshire in Wales. Ze ging daar ook naar school en bezocht later de universiteit van Canterbury waar ze haar doctoraat in Engelse literatuur verkreeg. Haar specialisering was moderne homoliteratuur vanaf de negentiende eeuw. Zij deed voor haar proefschrift onderzoek naar lesbische historische romans. Door een bestudering van de negentiende-eeuwse seksuele onderwerelden toont zij onder meer aan dat de voorstellingen die men tegenwoordig van (homo)seksualiteit in de victoriaanse periode heeft, in het beste geval stereotiep en in het slechtste geval onjuist zijn.

Haar werk voor haar promotiethesis inspireerde haar to…Lees verder op Wikipedia