Een club van vijf vrienden speelt een macaber spel dat uitdraait op moord.
Vrienden
Rudy Soetewey
Westerlo: Kramat, 2009
303 p.
9789079552146 (paperback)

Rudy Soetewey is een talentrijke auteur die zich met succes heeft toegelegd op meerdere disciplines: korte verhalen, psychologische romans, thrillers en toneel. Zijn bedrevenheid in het schrijven van toneelstukken komt vaak om het hoekje kijken bij het componeren van zijn romans. Soetewey scoort dan ook goed qua dialogen en de opbouw van vlotte en meestal verrassende nevenintriges en scènewisselingen.

Dat geldt evenzo voor Vrienden, een thriller die aanstekelijk begint met een aantal vrienden die zich bij pot en pint op vrijblijvende en speelse manier beraden over de vraag wie ze zouden liquideren als ze de absolute zekerheid hadden dat men de dader nooit op het spoor zou komen. En hoe? Een hypothetisch uitgangspunt dat met flitsende en humorvolle dialogen onder vrienden wordt uitgespit, en waarbij de lezer gezapig onderuitzakt in afwachting van wat volgen zal. Voor Paul, Herman, Bob, Jean¨Pierre en Ludo krijgt dit spelletje echter een kwalijk staartje wanneer enkele dag…Lees verder
Vijf goede vrienden noemen in een drankovergoten spelletje de naam van de man/vrouw die ze het liefst op de hele wereld vermoord willen zien en hoe. Twee dagen later overlijdt een van de genoemde personen. Degene die de naam genoemd heeft, is ervan overtuigd dat iemand hem er wil inluizen, maar wie en waarom? Zijn broer, ook een van de vijf, gaat eerst heimelijk maar later openlijk op zoek naar de geheimen, alibi’s en motieven die ze allemaal wel blijken te hebben. De Vlaamse auteur, ook al genomineerd voor de Gouden Strop, levert hier een schitterende en indringende psychologische thriller af die op zoek gaat naar de meest duistere kantjes van iedere mens. Overspel, perverse seksuele voorkeuren, machtswellust, zeg maar de normale ingrediënten in een passioneel liefdesdrama, spelen ook hier een essentiële rol. Verwacht niet veel actie, maar des te meer onderhuidse spanning en uiteindelijk ook een heel verrassende ontknoping. Paperback met vrij kleine druk.

Over Rudy Soetewey

Rudy Soetewey (Wilrijk, 10 mei 1955) is een Vlaamse schrijver.

Rudy Soetewey woont al jaren in Edegem. Hij is in 1976 afgestuurd als regent aardrijkskunde-wetenschappen aan de rijksnormaalschool van Lier en werkt al meer dan 20 jaar in het gemeenschapsonderwijs. Zijn eerste boek (Bedrieglijke eenvoud) werd in 1992 uitgegeven. In 2007 schreef hij ook een toneelstuk. Zijn boeken werden o.a. bij de uitgeverijen Manteau, Meulenhoff en Kramat gepubliceerd, zijn toneelstukken bij Toneelfonds J. Janssens. Daarnaast is hij ook druk met muziek (Antwerpse, humoristische folkrock). Hij schreef al vele liedjes waar hij echter geen commerciële bedoelingen mee heeft.

Prijzen en nominaties

• Inbraak (2001) werd genomineerd voor de Hercule Poirotprijs 2001, de Schaduwprijs 2002, en De Gouden strop 2002.
  • Moord (2007) werd genomineerd voor de Gouden Strop…Lees verder op Wikipedia