Mo Hayder
Yolande Ligterink
Hanging hill
Amsterdam: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2015 | Andere uitgaves
415 p.
9789021018133 (paperback)

Na enkele boeken met haar vast personage inspecteur Jack Caffery in de hoofdrol, schrijft Mo Hayder met Rot een standalone-verhaal. Dat doet ze niet voor het eerst in haar carrière: Tokio was een veelbesproken boek wegens het huiveringwekkende thema kannibalisme, maar Duivelswerk was dan weer haar zwakste en meest onwaarschijnlijke verhaal. Met Rot weet Hayder echter een spannend boek uit haar mouw te schudden, dat na een vrij trage aanloop pas goed op dreef komt in de tweede helft. Centraal staat de verdwijning van en moord op de zestienjarige tiener Lorne Wood. Wood werd in een bos half ontkleed teruggevonden. Inspecteur Zoë Benedict en haar team krijgen de zaak in handen. Omdat de speurders maar niet op het juiste spoor geraken, komt forensisch psycholoog Debbie Harry het team versterken. Haar analyse en daderprofiel zorgen echter voor een breuk binnen het team, waarbij Zoë lijnrecht komt te staan tegenover inspecteur Ben Parris, tevens haar ex, wat voor…Lees verder
Sally is in de steek gelaten door haar man en moet het met weinig geld zien te redden met haar tienerdochter Millie. Maar Millie heeft geld geleend van een drugshandelaar. Sally besluit extra te werken om de schuld te betalen, maar als haar werkgever een beruchte pornohandelaar blijkt te zijn, komt zij van de regen in de drup. Ondertussen krijgt haar zus Zoë, met wie ze al achttien jaar geen contact heeft, opdracht de moord op een tienermeisje te onderzoeken. Onverwacht raken de zaken elkaar. Spannend verhaal, opgebouwd uit verschillende lagen die beetje bij beetje bij elkaar komen. Omdat de hoofdrolspelers erg sympathiek en de boeven erg schurkachtig worden neergezet, is het voor de liefhebber van een spannend verhaal makkelijk om zich te identificeren met het geheel. Ook nu schetst de auteur weer veel gruwelijkheden, iets waar haar boeken om bekend staan. De vele wendingen houden je tot de laatste bladzijde gekluisterd aan het verhaal ondanks het feit dat niet alle lijnen even fraai…Lees verder

Over Mo Hayder

Mo Hayder (Londen, 1962) is een Britse schrijfster van thrillers. Haar boeken worden gekenmerkt door een fascinatie voor gruweldaden. Zij woont met haar partner in Bath.

The Treatment uit 2001 werd in 2014 door Hans Herbots bewerkt tot de langspeelfilm De Behandeling met Geert Van Rampelberg in de hoofdrol als Nick Cafmeyer.