De fantasiejagers trachten een groep racistische Ratiomensen tegen te houden, die onder leiding van een geheimzinnige leider door middel van moord trachten de Emowereld te vernietigen.
Angstdroom
Mel Hartman
Westerlo: Kramat, 2009
224 p.
9789079552122

Weinig auteurs slagen erin om een thriller, een moordverhaal, op een plezierige manier neer te schrijven. Mel Hartman beheerst die speciale kunst wel. Is het omdat het verhaal in Angstdroom zich deels afspeelt in onze, rationele wereld en deels in een imaginaire wereld, bevolkt door elfjes, weerwolven en de onwaarschijnlijkste creaturen? In die emowereld worden moorden gepleegd, niet één, niet twee, maar verscheidene, door iemand die het gemunt heeft op de zachtaardige emowezentjes.

Tijd voor Kate De Lille, een emowezen met een zeer ongewone stamboom, om de Fantasiejagers bij elkaar te roepen. Dat is een groep mensen met uiteenlopende gaven, die opdrachten krijgen uit de ratiowereld en de emowereld. Meestal worden ze ingezet bij het opsporen van niet-menselijke wezens uit de emowereld die onze wereld betreden. De verschrikkelijke moorden die ze nu moeten onderzoeken stellen hen voor een raadsel. Wat is het motief? Wie pleegt al die zinloze moorden? En waarom is de Ripper…Lees verder
Het Portaal tussen de Ratio- en Emowereld zorgt voor een extreme vorm van racisme waarbij een kleine groep Ratiomensen niet-menselijk uitziende Emowezens gruwelijk vermoordt onder leiding van een geheimzinnige leider. De oorspronkelijke doelstelling van de Fantasiejagers was het opsporen van niet-menselijke wezens die Ratiowereld bezochten, nu moeten zij mensen uit Ratiowereld opsporen die in Emowereld moorden. De leider van de groep heeft echter een verborgen agenda: de totale vernietiging van Emowereld middels een geheime rite uit een oud manuscript. Wederom een sterk geschreven fantasythriller die bij vlagen doet denken aan Terry Pratchetts Schijfwereld. Waar anders zou je Jezus, Boeddha, Mohammed en Ron Hubbard gebroederlijk kunnen zien kaarten dan in een postkantoor van Emowereld? Emowereld laat tal van verhaallijnen zien die mogelijk zijn in vervolgverhalen en de schrijfster laat zien dat ze evolueert in elk nieuw verhaal dat dus ook steeds beter wordt. Het plot is minder intere…Lees verder

Over Mel Hartman

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Tannetjeriek

Mel Hartman (20 oktober 1972, Oostende) is een Vlaamse schrijfster.

Hartman debuteerde in mei 2007 met De Fantasiejagers, dat in 2008 vervolgd werd met Droomloos en in 2009 met Angstdroom. Het vierde deel, Droombeeld, is in 2011 verschenen.

In juni 2010 verscheen van een nieuwe reeks het eerste deel, Anders: een Manon Maxim roman.

Hartman schreef rond de eeuwwisseling voornamelijk columns voor een plaatselijke krant in Den Haag en wetenschappelijke artikels met als onderwerp de slaap. Daarna schreef Hartman een paar jaar columns voor het online magazine Banger Sisters, die werden gebundeld in het E-book en luisterboek Hersenkronkels.

Hartman schrijft ook korte verhalen voor uitgeverij Parelz, waarvan sommige werden opgenomen in de bundel Spel der Grenzen, die in november 2010 werd gepubliceerd. Naast zeven spannende verhalen werd er ook een ko…Lees verder op Wikipedia