Annemarie Verbeek
A lost wife's tale
1
Vianen: The House of Books, 2009
319 p.
9789044325003 (paperback)

Edith Lutz heeft op een bepaald moment in haar leven een andere identiteit aangenomen. Ze is namelijk op de vlucht voor een duister geheim uit haar verleden. Dat verleden haalt haar echter steeds weer in, zodat ze telkens opnieuw in allerijl haar koffers moet pakken en wegrennen. Aan het begin van Weggelopen weet de lezer niet waarvoor Edith op de loop is. Stukje bij beetje maakt Marion MacGilvary de lezer deelgenoot van haar situatie. Intussen is Edith aan het werk als huishoudster van Adam. Hoewel ze verstrikt is in een web van leugens, kan ze niet verhinderen dat ze verliefd worden op elkaar.

Weggelopen is een spannende roman over verraad, vriendschap, liefde en verscheurende keuzes. Het boek is bovendien ook stilistisch boeiend. Wie zich niet laat afschrikken door de ongelukkige vertaling op de eerste bladzijde (waar sprake is van een hemd 'dat als een dubbele kin aan zijn vochtige, harige oksels bungelde'), ontdekt onder meer tal van goed geplaatste vergelij…Lees verder
Als de Schotse Agnes McBride na vijftien jaar huwelijk is weggelopen uit haar huwelijk in New York, neemt ze een nieuwe identiteit aan en arriveert als Edith Lutz in Londen, waar ze werk vindt als huishoudster bij uitgever Adam, die is verlaten door zijn vrouw. Hij mist zijn kinderen en is net als zij eenzaam, waardoor er een band groeit die uitmondt in een relatie. Maar dan verschijnt Ediths verleden in de vorm van haar echtgenoot Francisco die verhaal komt halen over haar vertrek. Na een confrontatie verdwijnt Agnes opnieuw. De Engelse journaliste schrijft pas sinds tien jaar en publiceerde naast (restaurant)artikelen drie non-fictietitels. Ze debuteert met deze overtuigende, geslaagde psychologische roman waarin het verhaal niet alleen uitstekend opgebouwd en heel boeiend is, maar zich ook goed verplaatst in de hoofdpersoon, en haar redenen om te blijven weglopen voor het verleden heel aannemelijk maakt. Goede vertaling. Paperback, kleine druk.