Kristien Hemmerechts
Breda: De Geus, 2016
346 p.
9789044537567 (hardback)

Verhalen die op je inhakken

Autobiografie. Maria Vlaar werd persoonlijk aangegrepen door Er gebeurde dit, er gebeurde dat, waarin Kristien Hemmerechts onder meer het dagboek over haar strijd tegen borstkanker bundelt.

In oktober 2015 krijgt ­Kristien Hemmerechts te horen dat ze borstkanker heeft. Ze laat zich op de foto zetten met haar nog gave borst, een tulband en een bontstola, haar blote voet net zo uitdagend en elegant als haar blote borst en de blik in haar ogen. Die foto prijkt op het omslag van Er gebeurde dit, er gebeurde dat, dat een dagboek over haar borstkanker en een twintigtal eerder gepubliceerde autobiografische verhalen bevat.

Het boek vangt aan met dagelijkse notities over de borstkanker, tot 2 maart 2016, als de ziekte gelukkig lijkt geweken: 'Het voelt alsof ik dood ben geweest, en vervolgens verrezen.' Het dagboek heeft alle elementen van het rauwe, onaffe dat zo'n document, in eerste instantie alleen voor jezelf geschreven, kenmerkt. Er is woede om de ziekte, ergernis over het ziekenhuispersoneel dat met 'zijn klauwen' aan je zit, irritatie over te softe reacties, over mensen die juist niets laten horen, of over ande…Lees verder

Deze roman omvat eerder verschenen autobiografische verhalen van Kristien Hemmerechts (1955). Verhalen over haar jeugd, over haar twee huwelijken, het verlies van haar twee zoontjes, de relatie met haar psychische zieke zus en haar borstkanker. Het begin van het boek speelt in de tegenwoordige tijd, over wat zij met borstkanker doet en wat het met haar doet. En over geluk en liefde en kleinkinderen. Vervolgens ontvouwt haar leven zich steeds meer vanuit de terugblik naar haar kindertijd en haar relaties, haar huwelijk met de dichter Herman de Coninck, haar rouw en verdriet en haar liefde en geluk. De auteur vertelt zonder schroom over haar leven, ontroerend en openhartig. In het eerste deel schrijft ze over haar ziekte in korte alinea’s, waardoor het vaart heeft en nooit sentimenteel wordt. Het deel over haar jeugd en volwassen leven wordt als een chronologisch verhaal verteld. Het is indringend en beeldend geschreven in een krachtige stijl. Duidelijke druk.

Over Kristien Hemmerechts

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Geert Renckens

Kristien Hemmerechts (Brussel, 27 augustus 1955) is een Vlaams auteur.

Leven en werk

Kristien Hemmerechts (officieel wordt haar voornaam gespeld als Christien) is een Vlaams schrijfster. Ze studeerde Germaanse filologie aan de Universitaire Faculteiten Sint-Aloysius (de tegenwoordige Katholieke Universiteit Leuven campus Brussel) en aan de Katholieke Universiteit Leuven. In 1986 promoveerde zij op het proefschrift A Plausible Story and a Plausible Way of Telling It: A structuralist analysis of Jean Rhys's novels.

Zij debuteerde in 1986 als schrijfster van fictie met drie Engelstalige verhalen in de bundel First fictions, Introduction 9' bij de Engelse uitgeverij Faber and Faber. Haar Nederlandstalige debuut en eerste korte roman was Een zuil van zout uit 1987, bij uitgeverij Houtekiet, waarvoor zij de driejaarlijkse Prijs voor het proza, van de provincie Brabant ontving. In 1990 kreeg zij de Vlaam…Lees verder op Wikipedia