Annemarie Smit
Noors
Jonas Eckel
Antwerpen: Manteau, 2006
195 p.
90-8549-031-6 9789022320259 (hardback)

Dat de Noorse schrijfster Karin Fossum (geb. 1954) niet alleen maar van spanning krakende psychologische thrillers kan schrijven maar ook literaire juweeltjes kan afleveren, blijkt uit dit diep onder de huid gaand verhaal over Jonas Eckel en zijn echtgenote Lillian. Jonas Eckel ("Eckel met 'ck'") is een niet meer geheel jonge man die als magazijnchef in een grote manufacturenzaak in Sandvika keurig zijn werk uitvoert. De toevallige kennismaking met Lillian leidt tot een huwelijk. Lillian werkt bij een plaatselijke koffiebranderij: "Ze had me niet veel te leren, maar er hing een fantastische koffiegeur om haar heen." Hiermee is het credo voor deze relatie gegeven. De roman vertelt vanuit het perspectief van Jonas het verloop van het buitengewoon tragisch huwelijksleven van Lillian. Jonas observeert zijn vrouw, trekt conclusies, oordeelt en veroordeelt -- echter zonder haar te kunnen benaderen. Totaal op zichzelf betrokken, steeds voor zichzelf logisch redenerend en analyserend, maakt h…Lees verder
Aan het woord is Jonas Eickel, magazijnchef, een onopvallende, rustige man, een echte grijze muis, alleen zijn naam valt op waarvoor hij zich dan ook nogal geneert. Al over de dertig is hij nog vrijgezel en onervaren, tot hij op een dag Lillian Ask ontmoet, een mollige, heerlijk naar koffie geurende vrouw, met wie hij al gauw trouwt. Maar voor beiden is het huwelijk niet wat zij zich ervan voor hadden gesteld, zij vindt hem pedant, pietluttig en saai, hij vindt haar dom, verkwistend en onberekenbaar. Communiceren met elkaar kunnen ze niet, ook op seksueel gebied wil het niet erg vlotten en al gauw staat hun huwelijksleven op een zeer laag pitje. Jonas stelt een vakantie in het buitenland voor om hun relatie wat op te krikken en samen vertrekken ze naar de Algarve. De Noorse auteur schreef eerder een aantal uitstekende psychologische misdaadromans rond inspecteur Sejer. Dit is geen thriller maar een subtiel geschreven, beklemmende psychologische roman over een relatie - adembenemend in…Lees verder

Over Karin Fossum

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door TimDuncan

Karin Fossum, geboren als Karin Mathisen (Sandefjord, 6 november 1954) is een Noorse schrijfster van misdaadthrillers.

Reeds als tiener begon ze met het schrijven van poëzie. Op haar twintigste verscheen er een dichtbundel van haar die goed ontvangen werd. Haar tweede bundel kreeg echter vrij veel negatieve kritiek en dit was de reden waarom ze een hele poos stopte met schrijven. Karin Fossum heeft daarna als alleenstaande moeder vele jaren in verschillende instellingen, ziekenhuizen en homes gewerkt. Een bron van levenservaring en mensenkennis die veel van haar psychologisch inzicht verklaart.

Eva's oog, het eerste deel in de misdaadreeks rond Konrad Sejer, verscheen in 1995. Voor het tweede deel, "Kijk niet achterom" uit 1996, kreeg de schrijfster de prestigieuze Riverton-prijs en de Glazen Sleutel voor de beste Scandinavische misdaadroman. Karin Fossum heeft haar eerste boek opgedragen aan haar overleden vader die de publicatie gelukkig nog n…Lees verder op Wikipedia