Jungle
Joost Vandecasteele
Amsterdam: Lebowski, 2016
255 p.
9789048826421 (paperback)

Fuck, zijn we nu nog altijd met religie bezig?'

Interview.Wat doe je tegen radicalisering en geweld? Een absurd applaus inzetten. Joost Vandecasteele schreef een verwarrende roman over onze verwarrende tijden. Flitsend, soms hilarisch, maar vooral ook verontrustend. 'Een hedendaags boek móét futuristisch aanvoelen.'

Na Charlie Hebdo werd Joost Vandecasteele gevraagd om in Bozar met Molenbeekse jongeren in discussie te gaan. Al snel kwam het onderwerp evolutietheorie bovendrijven. Daar leken die jongeren het meeste moeite mee te hebben. "Darwin, dat kennen we vanbuiten", zeiden ze, "maar we geloven het niet." "Maar er zijn toch wetenschappelijke feiten", bracht Vandecasteele in, wat ze beaamden, maar dat veranderde volgens hen niets.

"Feiten maken geen indruk", aldus Vandecasteele. "Dus begon ik me af te vragen wat wel indruk zou maken. Wij zien onszelf als wetenschappelijk en rationeel. Dat maakt ons zwak. We zullen nooit de stoersten zijn. Op zich is er niets mis met softies. De wereld zou een mooie plek zijn als softies het voor het zeggen hadden. Maar toch zou er iets moeten zijn dat ons een beetje sterker maakt. Vandaar dat mijn nieuwe roman een ode aan de vreemdheid is geworden. Een zot wordt immers met rust gelaten.

"Een tijd ge…Lees verder

Roman waarin allerlei gebeurtenissen uit de huidige, verwarrende tijd gekoppeld worden aan magisch-realistische gebeurtenissen. Een weinig succesvol schrijver raakt, op zoek naar werk en erkenning, in situaties verzeild die eerder verwant zijn aan de ‘games’ waarvoor hij scripts schrijft dan aan de werkelijkheid waarin hij in Brussel leeft. De gebeurtenissen lijken soms hallucinaties, alsof ze plaatsvinden in een soort parallel universum, waarin zich een duistere tegenwereld bevindt. Het is soms moeilijk te volgen wat als waar wordt gepresenteerd en wat fictie is. Dat maakt het lezen tot een interessante maar niet bepaald gemakkelijke opgave. De Vlaamse auteur (1979) debuteerde in 2009 met de verhalenbundel ‘Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij’, bekroond met de Vlaamse Debuutprijs.

Over Joost Vandecasteele

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Wikidammer

Joost Vandecasteele (Brugge, 1979) is een Vlaams schrijver en stand-upcomedian.

Vandecasteele studeerde theaterregie aan het RITCS. In 2002 won hij met zijn theatermonoloog Sparta 2010 de Theater Aan Zee-prijs. Van 2005 tot 2009 was hij lid van het theatercollectief Abattoir Fermé.

Hij publiceerde diverse kortverhalen in onder meer Deus Ex machina, De Brakke Hond, De Revisor en Vice magazine. in 2007 won hij de Brandende Pen voor Nooit meer vrede. Dit kortverhaal werd opgenomen in Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij, een verhalenbundel waarmee Vandecasteele debuteerde bij De Arbeiderspers in 2009. Deze bundel werd genomineerd voor de Nederlandse Selexyz Debuutprijs en de Academica Debutantenprijs en won de Vlaamse debuutprijs in 2010. Het juryrapport luidt als volgt: Vandecasteele troont ons mee in een spooky en tegelijk ook hedonistisch universum dat slechts een paar ademtoch…Lees verder op Wikipedia