Hello America
Amsterdam: Lebowski Publishers, 2018
251 p.
9789048844531 (paperback)

Een verstekeling in het Witte Huis

Roman. Hoe zullen de VS eruitzien in 2114? J.G. Ballard schetst alvast een apocalyptisch beeld.

Het is soms moeilijk te geloven in deze dagen van Trump en fake news, van mislukte klimaatakkoorden en petjes die iets te hard 'make America great again' schreeuwen, maar ooit was Amerika groots. Dat was het althans in de dromen van generaties emigranten die de oversteek waagden. Van een vermoeid Europa zeilden ze naar een land waar alles kon. Waar de arme boer de luie aristocraat kon voorbij steken zolang hij maar de juiste pioniersgeest had. Waar Hollywood platinablonde barmeisjes als godinnen de diepblauwe lucht in tilde, boven de Californische palmbomen. Waar neon straalde in de woestijn, gangsters als filmsterren gevierd werden en de Twin Towers onverwoestbaar leken. Zelfs de maan bleek maar een Apollovlucht weg.

De achterblijvers in nederiger windstreken konden over dat Amerika dromen via de foto's in de glossy's. De Russen konden het continent haten wat ze wilden, niemand was immuun voor het glamoureuze Amerika van de fifties en de sixties. Zelfs een welgemanierde Eng…Lees verder

J.G. Ballard kon het ook te bont maken

De literaire carrière van de Britse schrijver James Graham Ballard (1930-2009) had de vorm van een tweetrapsraket. De eerste trap was een reeks toekomstromans, waarin hij de beschaving op akelige wijze aan haar einde liet komen. Titels als De brandende aarde, De verdronken aarde en De kristallen aarde werden ook in Nederland als vernieuwende sciencefiction begroet.

De tweede trap ontbrandde in 1984 met Empire of the Sun, waarin Ballard terugkeek op zijn jeugd in Shanghai. De 'non-fictieroman' werd verfilmd door Stephen Spielberg en veranderde de cultschrijver in een serieus te nemen auteur voor een breed publiek.

Het succes bracht ook een herwaardering van zijn vroege, extreme werk. De uit 1973 stammende gruwelfantasie Crash werd verfilmd door David Cronenberg, later volgde de filmversie van High-Rise, over de degenererende bewoners van een torenflat.

De Nederlandse vertaling van High-Rise verscheen vorig jaar bij Lebowski. Dat vervolgt nu met Hallo Amerika (1981), waarin Ballard voortborduurt op de ondergangsvisioenen uit zijn beginjaren. Een klimaatramp heeft Amerika veranderd in een hoop zand. In 2114 trekt een groep Europese avonturiers door de woestenij, op zoek naar resten beschaving. Na veel ontberingen treffen ze in Las Vegas een gek aan die zich Charles Manson noemt en als '45ste president van de VS' met het antieke nuc…Lees verder

De Verenigde Staten in het jaar 2114. Na 1980 hebben zich in dit land ingrijpende klimaatsveranderingen voorgedaan, onder meer door de afdamming van de Behringstraat. Een deel van het land is woestijngebied, andere gebieden zijn door oerwouden overwoekerd. Een groep emigranten uit Europa, waaronder Wayne en Steiner, maakt een tocht naar het westen door dit gedegenereerde land. Zij komen in de stad Las Vegas, waar ze kennis maken met Manson. Deze heeft zich tot president uitgeroepen en wil de oude Amerikaanse macht herstellen. Een illusie? De auteur (1930-2009) schreef naast sciencefictionromans ook andere typen romans. Hoewel dit verhaal in de toekomst speelt, is er weinig sprake van sciencefiction; eerder van een parodie op het Amerika van de 20e eeuw. Twee kenmerken van Ballard, een aldoor durende dreiging en een surrealistische sfeer, zijn ook hier aanwezig. De lezer moet zich bedenken dat het werk in 1981 geschreven is, bepaalde zaken zijn anders gelopen. Bestemd voor de lezers di…Lees verder

Over J.G. Ballard

J.G. Ballard, volledige naam James Graham Ballard (Shanghai, 15 november 1930 - Londen, 19 april 2009) was een Britse schrijver.

Hij was vooral bekend om zijn apocalyptische sciencefictionromans, maar zijn literaire reputatie dankt hij aan zijn magisch realistische fantastische verhalen.

De ouders van Ballard arriveerden in 1929 in Shanghai waar zijn vader een textielbedrijf was begonnen. Volgens eigen zeggen was de stad het Parijs van het Oosten, waar 5 miljoen Chinezen samen met honderdduizend Europeanen en Amerikanen woonden met het daarbij horende contrast tussen Westerse luxe en het harde straatleven van de lokale bevolking. In 1937 valt het Japanse leger China binnen en neemt controle over van alle havensteden, het internationale gedeelte van Shanghai wordt echter met rust gelaten terwijl grote gedeeltes van de stad in puin worden gelegd. Op 7 December 1941 eindigt de vreedzame co-existentie met de …Lees verder op Wikipedia