Jessy Marijn
Illustrator
Geert Vervaeke 1956-
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2005
199 p. : ill.
90-5838-296-6

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog moet een arts uit Roeselare met zijn legereenheid naar Zuid-Frankrijk. Zijn vrouw, zijn drie dochtertjes en de dienstmeid gaan met hem mee. Gepropt in een zwaar beladen auto volgen ze de legercolonne. De ikpersoon Jo(sine) rapporteert helder en direct over hun tocht tussen 11 mei en 5 juni 1940. Als negenjarige reikt haar oog niet verder dan de gebeurtenissen en de directe confrontatie met de oorlog op hun weg. De taal is vaak wat stroef en houterig, vooral in de dialogen, maar hij versterkt de sfeer van 65 jaar geleden. Het autobiografische verhaal is gebaseerd op het dagboek van de zus van Jessy Marijn, pseudoniem van Josine Ghekiere. Het tijdsdocument geeft lezers van 10 jaar en ouder een realistische momentopname van een familie op de vlucht bij het begin van de Tweede Wereldoorlog. [Jet Marchau]
Verhaal spelend tijdens de Tweede Wereldoorlog, verteld vanuit het ca. 10-jarige meisje Jo dat met haar familie vanuit België naar Frankrijk vlucht. De barre tocht wordt per auto ondernomen, te midden van Belgische militairen en duurt van 11 mei tot en met 5 juni 1940; elk hoofdstuk beschrijft een dag. Onderweg moeten zij veel ontberen en als het in Frankrijk ook niet veilig blijkt, gaat de tocht terug naar huis. Het verhaal wordt spannend verteld zonder veel over de achtergronden van de oorlog te vertellen. Wanneer het gezin, compleet, weer in de woonplaats terugkeert, vinden ze tot hun grote geluk het huis nog gaaf terug. Kinderen kunnen door het lezen van dit verhaal een goede indruk krijgen hoe het is om te moeten vluchten. Het niveau van de tekst is goed op de leeftijd afgestemd. Gedrukt in een grote letter, af en toe een passende zwartwitillustratie. Aardig boek voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.

Op de vlucht

Tien mei 1940. Duitsland verklaart de oorlog aan België. Een algemene mobilisatie wordt afgekondigd. De vader van Bieke, Jo en Ansje moet als arts en reserveofficier met zijn compagnie mee naar Frankrijk. Zijn gezin zal hem vergezellen, ook het dienstmeisje Cella. In een overvolle wagen vertrekken ze op 19 mei vanuit Roeselare. Via Veurne rijden ze in een colonne van vijfentwintig wagens naar Duinkerken, pas gebombardeerd door de Duitsers. In Noord- Frankrijk beginnen de problemen: gebrek aan logies, tekort aan brandstof, motorpech en een vijandige houding van de Fransen. De colonne vordert maar moeizaam. Wanneer Abbeville door de Fransen wordt bezet, besluit de dokter rechtsomkeer te maken. Op de terugweg logeert de familie bij boeren, op een pastorie, in een heus kasteel. Via Rijsel bereiken ze opnieuw de grens en rijden huiswaarts. Een boeiend verhaal voor kinderen, verteld door Jo, één van de meisjes uit het doktersgezin. De dreiging en de vele ongemakken tijdens de vlucht worden …Lees verder