Daniëlle Stensen
The postcard killers
1
Amsterdam: Cargo, 2010
327 p.
9789023450306 (paperback)

James Patterson heeft een resem thrillers en misdaadverhalen op zijn naam staan. Vrij veel van zijn boeken zijn eerder bandwerk, maar af en toe was er ook een uitschieter zoals Het uur van de wolf of Tweestrijd. Ook Lisa Marklund heeft zich door haar boeken met journaliste Annika Bengtzon in de hoofdrol een stevige reputatie bijeengeschreven. Nu hebben Patterson en Marklund voor Partnerruil de handen in elkaar geslagen.
Gruwelijke én kunstzinnig uitgevoerde moorden in Europese hoofdsteden vormen de rode draad in de thriller. In Parijs, Rome, Amsterdam en Berlijn worden jonge, pasgetrouwde stelletjes gruwelijk vermoord in hun hotelkamers achtergelaten. Pas later ontdekken de speurders dat de lichamen als een groteske parodie op een beroemd kunstwerk geënsceneerd zijn. Bovendien krijgt in elke stad een journalist een ansichtkaart toegezonden die afkomstig is van de moordenaars. Het is voor de politie de enige aanwijzing. In Zweden krijgt journaliste Dessie Larsso…Lees verder
Europa wordt opgeschrikt door moorden op jonge pasgetrouwde stelletjes die als kunstwerk achtergelaten worden in steden in diverse landen. Na de moord op zijn dochter gaat rechercheur Kanon achter de daders aan; daarbij krijgt hij hulp van de Zweedse journaliste Dessie. Als de vermeende moordenaars zichzelf aangeven lijkt alles opgelost. Maar dan worden ze weer vrijgelaten. Spannende thriller, in een vliegende vaart geschreven door twee top(thriller)auteurs. Het taalgebruik is makkelijk, de hoofdstukken zijn kort en het verhaal dat zich voornamelijk in Zweden afspeelt, is goed te volgen. De verrassende wending halverwege (alles lijkt opgelost) zet de lezer op het verkeerde been, maar hij zal daarna snel door willen lezen tot de verrassende echte ontknoping. Het verhaal is verdeeld in 112 (!) heel korte hoofdstukken. Paperback met normale druk.

Over James Patterson

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Susan Solie-Patterson

James B. Patterson (Newburgh, Orange County, 22 maart 1947) is een Amerikaans auteur van voornamelijk thrillers.

Naast zijn bekendste reeksen Alex Cross en Women's Murder Club heeft hij veel losstaande boeken geschreven, zoals The Thomas Berryman Number uit 1976, waarmee hij de Edgar Allan Poe Award won voor beste debuut. Wereldwijd zijn van James Patterson meer dan 270 miljoen boeken verkocht. Ook zijn meerdere boeken van hem verfilmd.

Patterson woont in Palm Beach, Florida.

Series

Alex Cross