Zaterdag / Ian McEwan
Ian McEwan
Saturday
Amsterdam: De Harmonie, 2005
327 p.
90-6169-747-6

Zaterdag is een grote kanshebber voor de Bookerprijs waarover binnenkort weer beslist wordt, maar met veelbelovende debuten en nieuwe boeken van andere grote kanonnen als Rushdie en Barnes zal zelfs de strijd om de shortlist nog erg spannend zijn.

Velen beweerden dat de literatuur een crisis tegemoet zou gaan na de aanslagen van 11 september. Zaterdag van Ian McEwan is een van de romans die het tegendeel bewijzen met een bekend klinkend programma: het neerschrijven van vierentwintig uur uit het leven van een man in zijn stad. Bij deze Brit zijn we in Londen op zaterdag 15 februari 2003. De wereld is in de ban van de aanslagen op het WTC. Twee miljoen mensen komen op straat tegen de Engelse inmenging in Irak. McEwan zoomt in op één individu en registreert wat zich in zijn hersenpan afspeelt. De blik van zijn protagonist is evenzeer naar binnen als naar buiten gericht. Een gewoon mensenleven is immers geen actiefilm, dus krijgen we naast een onverwachte ontmoeting, …Lees verder
Op 15 februari 2003, de dag dat in Londen wordt gedemonstreerd tegen de naderende inval in Irak, ziet neurochirurg Henry Perowne ´s ochtends vroeg een vliegtuig met brandende motor boven de stad. Angstgevoelens komen bij hem op: nadert hier de aanval op onze manier van leven die, aldus regeringsleiders, sinds 11 september 2001 onvermijdelijk is? Aan het eind van de dag zal de dreiging op heel andere wijze dan Henry zich kon voorstellen reëel worden, als het kwaad zijn huis binnendringt. Indringend toont McEwan hoe de westerse samenleving moet leven met het besef dat er iets vreselijks zal gebeuren. Tegenover het kwaad plaatst hij zijn geloof in de kracht van de literatuur en van de liefde van mensen voor elkaar, als enig houvast. Behalve een boek over de tijdgeest is dit ook een mooi gecomponeerde en genuanceerde roman, met fraaie personages. Hoewel de tijd traag verstrijkt, houdt McEwan de lezer in zijn ban door zijn vermogen om spannende scènes op te bouwen. De vele medische termen …Lees verder

Over Ian McEwan

Ian McEwan (Aldershot, 21 juni 1948) is een Britse schrijver. Hij is een meester in het scheppen van extreme situaties waarin de hoofdpersonen van zijn boeken terechtkomen. Door een speling van het lot zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn. Dankzij het grote succes van zijn boeken, zoals Atonement (2001), waarvan miljoenen zijn verkocht, geldt McEwan als de belangrijkste levende Britse romancier.

McEwan, zoon van legerofficier David McEwan, en Rose Lilian Violet (Moore), bracht een groot deel van zijn jeugd door op legerbases in Singapore, Duitsland en Libië. Eenmaal teruggekeerd in Engeland genoot McEwan zijn opleiding aan het prestigieuze Eton College en studeerde Engels aan de Universiteit van Sussex. Daarna werd hij de eerste masterstudent in de studierichting Creatief Schrijven, die aan de Universiteit van East Anglia was opgezet door beroemde schrijvers als Malcolm Bradbury en Angus Wilson.