Fit zijn in je hoofd

Fit zijn in je hoofd
Guy Van Gestel
Leuven: Davidsfonds, 2006
188 p.
90-5826-416-5

In mei 2006 lanceerde de Vlaamse minister van Welzijn Inge Vervotte een preventiecampagne over geestelijke gezondheid. Achter de slogan 'Fit zijn in je hoofd' gaan tien stappen schuil waarmee je een geestelijk evenwicht kunt bewaren. Guy Van Gestel aanvaardde de opdracht om er een boek over te schrijven. Het is dus geen boek over geestelijke problemen, maar juist een boek over hoe je je beter in je vel kan voelen.

Het bestaat uit tien delen die telkens gewijd zijn aan een van de stappen die je geestelijke problemen helpen voorkomen. Zo moet je jezelf aanvaarden zoals je bent om psychisch gezond te blijven, en is het belangrijk om te praten over je problemen zodat je je frustraties niet opkropt. Steeds meer wordt ook het belang van beweging duidelijk: sport is ideaal om je gedachten te verzetten. Af en toe moet je jezelf intellectueel durven te prikkelen. Sommigen gaan na hun vijftigste weer naar de universiteit, anderen gaan op kookcursus of leren een taal. Een bonus is dat dat…Lees verder
Dit boek presenteert een Vlaamse versie van het internationale programma '10 positive steps for mental health' en sluit aan bij een preventiecampagne van het Vlaamse Ministerie van Welzijn. Hoewel geschreven in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheid, is het geen boek over geestelijke problemen, maar over hoe je je beter in je vel kunt voelen en een evenwichtiger leven kunt leiden. De tien stappen betreffen zaken als zelfaanvaarding, het belang van praten en bewegen, de vriendenkring, rust inbouwen, gezond eten, sociaal engagement etc. De tips worden kort uiteengezet en vervolgens toegelicht met praktische kadertjes, lijstjes, literaire citaten en vooral boeiende getuigenissen van enerzijds bekende en onbekende Vlamingen, anderzijds experts (psychologen, dokters, hulpverleners etc.). Er zijn ook verwijzingen naar websites en nuttige adressen. Een praktisch zelfhulpboek dat aangenaam wegleest.