Afrikaans
Kobra
1
Utrecht: Bruna, 2014
346 p.
9789400504172 (paperback)

Bennie Griessel is terug in Cobra. Voor Deon Meyer blijft het personage van de Zuid-Afrikaanse speurder, die door drankproblemen zijn huwelijk op de klippen zag lopen, een intrigerende figuur, die naargelang van de eisen die de plot van een nieuwe roman stelt, op de voorgrond treedt of eerder zijdelings (zie onder meer de roman Spoor) meespeelt in het geheel. Cobra is weer een op-en-top-Griesselroman. Hij krijgt de leiding in het onderzoek naar een moord op een wijngoed in Franschhoek. Snel wordt duidelijk dat achter de zaak van de vermoorde lijfwachten een ontvoering schuilgaat. Om wie het daarbij gaat, wordt mondjesmaat duidelijk gemaakt. Wat erbij komt kijken: vervalste paspoorten, een computerspecialist die duidelijk op de vlucht was omdat zijn leven in Engeland bedreigd was, een assistente die hem hoe dan ook aan een belangrijk document moet helpen… Cobra voert de lezer mee in de wereld van de moderne technologie, met een plot dat de financiële wanprak…Lees verder
Een professioneel uitgevoerde moordpartij in het gasthuis van een luxe landgoed annex wijnboerderij in Zuid-Afrika resulteert in een geheimzinnige vermissing en breidt zich uit tot een mysterie van internationale proporties, met duistere geheimen en gevaarlijke grote belangen. Kapitein Griessel leidt het speciale onderzoeksteam van de politie en stuit op vreemde verwikkelingen. Zijn privéleven en latente drankprobleem houden hem ook bezig, waardoor hij met persoonlijke geheimen rondloopt. Het onderzoek duidt al snel op een meedogenloze vijand. Het gevaar loert en onbedoeld raken er onschuldige mensen verstrikt in een web van intriges. Een intellectueel mooi uitgesponnen verhaal, vonkend van spanning met de intensiteit en impact van een bolbliksem. De internationaal vermaarde auteur schreef eerder o.a. '13 uur' (VN Thriller van het Jaar). Dit boek is een tour de force, een wervelende achtbaan naar een onstuimige ontknoping. De karakters zijn levendig, levensecht en meeslepend. Boeiende…Lees verder

Over Deon Meyer

CC BY 3.0 - Foto van/door Krimidoedel

Deon Godfrey Meyer (Paarl, 4 juli 1958) is een bekroonde Afrikaanstalige thrillerauteur.

Leven en werk

Deon Meyer werd geboren op 4 juli 1958 in Paarl. Hij deed eindexamen in 1976 aan de Schoonspruit High School in Klerksdorp. Hij studeerde aan de Potchefstroomse Universiteit voor Christelijk Hoger Onderwijs waar hij zijn bachelorgraad behaalde in Engels en Geschiedenis als hoofdvakken. Later behaalde hij een honours degree aan de Universiteit van de Vrijstaat. Hij woonde lang in het historische kustplaatsje Melkbosstrand waar hij de meeste van zijn romans schreef.

In de jaren tachtig werkte hij als journalist bij Die Volksblad, op de pr-afdeling van de Universiteit van de Vrijstaat, en hij begon als copywriter bij Sanlam. In 1991 werd hij benoemd als hoofd interne communicatie en directeur van Sanlams publiciteitsafdeling. Na Sanlam begon hij zijn eigen onderneming gespecialiseerd in virtuele gemeenschappen op inter…Lees verder op Wikipedia