Henk Schreuder
Drood
1
[Amsterdam]: De Vliegende Hollander, 2009
764 p.
9789049500214 (paperback)

De auteur gebruikt als inspiratiebron voor deze lijvige roman het laatste onvoltooide werk van Charles Dickens 'The mystery of Edwin Drood'. Een waargebeurd treinongeluk, waarbij Dickens maar ternauwernood aan de dood ontssnapte, gebruikt hij als uitgangspunt voor zijn verhaal, dat hij laat vertellen door Wilkie Collins, een vriend, collega en rivaal van Dickens. Wilkie richt zich vaak rechtstreeks tot de hedendaagse lezer, als hij zijn bijzondere relatie tot de beroemde schrijver vertelt. Dickens raakt de laatste vijf jaar van zijn leven, na het treinongeluk, geobsedeerd door lijken, graftombes, moord, hypnose en de mysterieuze figuur Drood. Wilkie zelf raakt daarbij ook geheel in de ban van deze schimmige figuur. En de enige manier om van deze vloek verlost te raken, lijkt het vermoorden van Charles Dickens. Het hoogdravende Victoriaanse taalgebruik draagt bij aan de goede sfeertekening van het Engeland uit de tijd van Dickens. Soms is het wat langdradig en komen er wat veel herhali…Lees verder

Over Dan Simmons

Dan Simmons (Peoria (Illinois), 4 april 1948) is een Amerikaanse schrijver van sciencefiction, fantasy en horror.

Simmons was 17 jaar lang leraar lager onderwijs, voordat hij zich fulltime op het schrijven richtte. Met het eerste verhaal dat hij publiceerde in 1982, won hij een literatuurprijs. Sindsdien heeft hij vele andere prijzen gewonnen, waarvan de belangrijkste de Hugo Award voor Hyperion is (uitgereikt in augustus 1990 tijdens de 48e World Science Fiction Convention in het Nederlands Congres Centrum te Den Haag). Dit is trouwens het eerste deel van zijn meest bekende werk, de space opera tetralogie De Hyperion Canto's, waarvan de andere delen De Ondergang van Hyperion (The Fall of Hyperion), Endymion en De opkomst van Endymion (The Rise of Endymion) zijn.

In 2003 is hij met Ilium aan een nieuw epos begonnen, dat in 2005 vervolledigd werd met Olympos. Deze boeken combineren elementen uit The Tempest van Shakespeare en À la Reche…Lees verder op Wikipedia