Daan Heerma van Voss
[Plaats van uitgave niet vastgesteld]: [Uitgever niet vastgesteld], © 2020
254 p.
9789045042619 (paperback)

Zo was het dus, in de lente van 2020

Coronakronieken van Daan Heerma van Voss is herkenbaar, soms begoochelend en duidelijk haastwerk. Maar dat hij dicht op de tijd zit, is ook wat waard.

Coronakronieken van Daan Heerma van Voss is een boek dat nu al perfect lijkt om over tien jaar te herlezen. God ja, zo ging dat toen, in die eerste weken. De verbijstering dat het 'Chinese' virus zich ook in ons land had genesteld. We wilden het niet geloven, het leek te veel op een slechte film. Wat waren we naïef, toen, in het voorjaar van 2020. Voor de diepe economische crisis die zou volgen schoot onze verbeelding tekort.

In Coronakronieken, een persoonlijk verslag, een reportage en soms een beschouwing, geschreven tussen 12 maart en 3 mei, zitten we er weer middenin, in de geboortetijd van de pandemie. Het ging zo snel. Begin maart was er nog een lacherige persconferentie van Mark Rutte, het geschamper van Donald Trump over een virus dat in april weer weg zou zijn, de overtuiging van virologen dat het zo'n vaart niet zou lopen. Een week later bleek het virus flink te hebben toegeslagen, liepen de ic's vol en legde covid-19 ons gerieflijke, gezellige leven volkomen …Lees verder

Bijzondere tijden geven aanleiding tot bijzondere initiatieven en dit boek is daar een voorbeeld van, want de verkoopopbrengst komt ten goede aan de boekhandels. Deze maken moeilijke tijden door, omdat lezers uit angst voor besmetting met het coronavirus hun boeken liever online bestellen dan naar de winkel gaan. Opmerkelijk is wel dat de boekhandel geen enkele rol speelt in de zeven weken uit de coronacrisis die door Daan Heerma van Voss worden beschreven aan de hand van de ervaringen die mensen van uiteenlopende leeftijd, afkomst en achtergrond met hem deelden. Zelf bracht hij deze periode in Amsterdam door met zijn verre vriendin M., die door het stilvallen van het vliegverkeer niet meer terug kon naar New York. Hij vermengt eigen waarnemingen tijdens de lock-down met die van anderen op verschillende locaties over de wereld en met berichten die hij via de media oppikte over grote en kleine gebeurtenissen. Dat levert een caleidoscopisch beeld op van het meest beklemmende en onzekere…Lees verder

Over Daan Heerma van Voss

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Daniel Jan (Daan) Heerma van Voss (Amsterdam, 20 januari 1986) is een Nederlandse schrijver en interviewer.

Familie

Heerma van Voss is de oudere broer van schrijver Thomas Heerma van Voss en zoon van oud-omroepbaas Arend Jan Heerma van Voss en hoogleraar sociologie Christien Brinkgreve. In oktober 2014 is een documentaire (Privéterrein, gemaakt door Pieter Verhoeff) over het schrijversgezin uitgezonden op de Nederlandse televisie. Hij is familie van industrieel en luchtvaartpionier Sybrand Heerma van Voss. In 2015 verscheen Ultimatum, een thriller die Heerma van Voss schreef met zijn broer Thomas Heerma van Voss.

Loopbaan

Heerma van Voss doorliep het Vossius Gymnasium in Amsterdam-Zuid. Van 2004 tot 2005 woonde hij in Italië. In 2009 bundelden Heerma van Voss en Daniël van der Meer hun in De Groene Amsterdammer gepubliceerde interviewreeks De Kloof. In 2010 ve…Lees verder op Wikipedia