De Engelse schrijfster (1936) geniet bekendheid als auteur van erudiete essays en romans waarin kunst en literatuur belangrijke thema's zijn. Haar grootste faam dankt ze aan het met de Booker Prize bekroonde 'Possession' (1990, vertaald als 'Obsessie'). Deze roman schetst een beeld van het artistieke en intellectuele milieu tussen 1895 en 1918 in Engeland. Een periode aanvankelijk bepaald door optimisme, vrijdenken en onschuld. Kinderen worden op handen gedragen, het is de tijd van de Fabian Society (een voorloper van Labour), van strijd voor vrouwenkiesrecht en sociale hervorming. Byatt portretteert vier met elkaar verbonden gezinnen, waarin de kinderen merken dat onder de schone schijn geheimen liggen. Aan de sprookjeswereld (opgeroepen door de verhalen van een personage gebaseerd op auteur Edith Nesbit) wordt ruw een eind gemaakt als de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. Een indrukwekkend tijdsbeeld, hoewel de overdaad aan details de betrokkenheid bij de personages wat in de weg staat …Lees verder

Over A.S. Byatt

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Fred Ernst

Dame Antonia Susan Duffy, geboren als Antonia Susan Drabble, vooral bekend als A.S. Byatt (Sheffield, Groot-Brittannië, 24 augustus 1936) is een Engels schrijfster. Zij is Dame Commandeur in de Orde van het Britse Rijk. The Times plaatst haar in de 'top 50 beste Britse schrijvers sinds 1945'.

Leven en werk

Byatt was de dochter van een wetenschapper en een dominante moeder. De schrijfster Margaret Drabble is haar jongere zuster, maar zij hebben nauwelijks contact. Haar jeugd, zo verklaarde ze in interviews, was niet erg gelukkig. Ze maakte moeilijk vrienden en trok zich vaak terug. Ze studeerde aan Somerville College te Oxford en Newnham College in Cambridge.

Byatts vroege werk werd sterk beïnvloed door D.H. Lawrence. Met haar roman Obsessie (Possession, 1990) won ze in 1990 de Booker Prize. Obsessie beschrijft het ineenvloeien van de levenslijnen van twee wereldvreemde wetenschappers…Lees verder op Wikipedia