Brigitte Minne
Illustrator
Geert Vervaeke 1956-
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2001
32 p. : ill.
90-5838-097-1

Een doos met een gat brengt een herkenbaar verhaal voor jonge kinderen. Lies krijgt voor haar verjaardag een hondje. Ze noemt hem Wolk omdat er rond zijn oog een vlek zit die de vorm van een wolk heeft. Wolk is lief, maar moet nodig leren hoe hij zich in een gezin moet gedragen. Hij plast in de woonkamer en hij bijt de bal en de beer van Lies en de schoen van papa stuk. "Die hond moet hier weg", tiert papa. Lies en mama vinden er iets op: Wolk moet naar een school voor pups.

Een verhaal voor beginnende lezertjes in een AVI 2 niveau schrijven betekent dat de auteur enkel eenlettergrepige woordjes gebruikt en dat de zinnen slechts een beperkt aantal woorden tellen. Binnen deze leestechnische beperkingen toch een leuk, zelfs spannend verhaal schrijven is een hele krachttoer. Brigitte Minne bewees in het verleden al dat ze mooie verhalen kan schrijven voor eerste lezers. Een doos met een gat is opnieuw een schot in de roos. Ook illustrator Geert Vervaeke lijkt precies…Lees verder
Lies krijgt voor haar achtste verjaardag een hond die ze Wolk noemt. Lies houdt veel van hem. Hij doet echter alles wat niet mag. Zo bijt Wolk een bal stuk, plast in de kamer en bijt de zool van de schoen van vader. De vader en moeder van Lies zijn niet blij met het gedrag van Wolk, maar gelukkig mag hij blijven. Na een opvoedcursus wordt hij zelfs een voorbeeldige hond. Leuk eerste-leesboekje dat geheel bestaat uit eenlettergrepige woorden. Het verhaal is verlevendigd met 16 kleurrijke illustraties die soms een dubbele pagina beslaan. Ze doen vrolijk aan en geven weer wat er in de tekst staat, zonder er iets aan toe te voegen Op de blauwe omslag is Wolk te zien die uit een doos kruipt. Voor beginnende lezers vanaf ca. 6 jaar (na ca. 6 maanden leesonderwijs).

Over Brigitte Minne

Brigitte Minne (Brugge, 16 oktober 1962) is een Vlaams schrijfster van jeugdliteratuur.

Minne publiceerde een groot aantal kartonboeken, prentenboeken en leesboeken voor kinderen en jongeren. Daarnaast schreef ze scenario's voor onder meer het Vlaamse educatieve jeugdprogramma De Boomhut en leverde ze bijdragen aan diverse tijdschriften, theater- en filmproducties voor kinderen en jongeren. In totaal publiceerde zij ruim 200 verschillende werken.

Een deel van haar boeken werd vertaald en verscheen in het buitenland. Haar werk werd in Vlaanderen maar ook daarbuiten meermaals bekroond, onder meer door de Kinder- en Jeugdjury's van Vlaanderen, Limburg, Nederland en Frankrijk. Voor RoodGeelZwartWit ontving zij in 2002 de Franse Prix d’octogone. Verder ontving ze voor haar werk onder andere de eerste prijs bij de Europese wedstrijd uitwisseling Kortfilm voor kinderen, een White Raven (toegekend door de Internationale Jeugdbibliotheek van München), de …Lees verder op Wikipedia