Bijlichtingen : kijken naar schilders

Bijlichtingen : kijken naar schilders
Bernard Dewulf 1960-2021
Amsterdam: Atlas, 2001
199 p., [24] p. pl. : ill.
90-450-0593-X

Spreken en schrijven over kunst lijken tegenwoordig soms het voorrecht te worden van specialisten, die zware filosofische theorieën en technisch jargon in stelling brengen. Bernard Dewulf presenteert zich van bij het begin als een liefhebber: iemand die van schilderijen houdt en er graag lang naar kijkt, gefascineerd door de zinnelijkheid van kleur en verf. Hij is op zoek naar hun geheim over de kunst en het leven "in de hoop het nooit te vinden, uiteraard". Van schilderijen gaat volgens hem een erotische kracht uit. Kennis over techniek en de persoon van de schilder kan de liefde voor een doek doen toenemen. Dat zijn enkele van de uitgangspunten waarmee hij werk van uiteenlopende schilders vanaf het einde van de 19e eeuw benadert. Ze hebben één ding gemeen: ze schilderen allen figuratief, al is het werk van de door hem bewonderde Raoul de Keyser in dat opzicht een randgeval.

Met een groot inlevingsvermogen dringt hij door in het werk van Xavier Mellery, die de stilte zichtb…Lees verder
Bundel met beschouwingen over schilders en schilderijen (twintigste-eeuws en hedendaags) die de auteur na aan het hart liggen. 'Liefdesverklaringen' noemt hij ze. Het zijn dan ook geen kunstkritieken met veel jargon of moeilijke kunstbeschouwelijke analyses, maar persoonlijke en aanstekelijke, in normale mensentaal geschreven stukken. In totaal bevat het boek 18 teksten over onder meer Pierre Bonnard, Léon Spilliaert, Edgar Degas, Rik Wouters, Jean Rustin, Luc Tuymans, Marlene Dumas, Thierry De Cordier, Raoul De Keyser, enkele Watou-tentoonstellingen met José Vermeersch, Roger Raveel en Jan Fabre (hoofdzakelijk een Belgisch feestje dus) en tenslotte een tekst over het Duitse museum Hombroich. Gelukkig is Dewulf er niet op uit om alles te verklaren en dat is zeker geen zwaktebod. Kijken naar kunst is volgens hem geen 'diepzinnige, maar een diepzinnelijke zaak'. In dit hoofdzakelijk tekstuele boek zijn ter ondersteuning 25 kleuren- en 15 zwartwitafbeeldingen opgenomen. Het kaft is stemm…Lees verder

Over Bernard Dewulf

Bernard Dewulf (Brussel, 30 januari 1960 – Antwerpen, 23 december 2021) was een Vlaams dichter, essayist, toneelauteur en columnist.

Bernard Dewulf volgde een studie Germaanse filologie. Reeds voor het verschijnen van Waar de egel gaat waren er gedichten van Dewulf gepubliceerd, onder meer in verschillende literaire tijdschriften. Publieke bekendheid verwierf hij voor het eerst in 1987, toen de collectieve dichtbundel Twist met ons verscheen, met daarin gedichten van Dewulf zelf, Dirk van Bastelaere, Charles Ducal en Erik Spinoy. In 2006 werd de dichtbundel Blauwziek gepubliceerd.

In 2001 verscheen de essaybundel Bijlichtingen: kijken naar schilders. In dit boek zijn een aantal beschouwingen over beeldende kunstenaars gebundeld. De auteur wilde op toegankelijke wijze de betovering bij het kijken naar schilderijen bijlichten. Hij poogde telkens weer de verleiding onder woorden…Lees verder op Wikipedia