Hombres buenos
Arturo Pérez-Reverte
Spaans
Barcelona: Debolsillo, 2015
582 p.
9788466329804

Aan deze historische roman ligt de vraag ten grondslag hoe de Franse Encyclopédie - het grote werk van de Franse Verlichting, destijds verboden in Spanje - eind achttiende eeuw terecht is gekomen in de bibliotheek van de Spaanse Real Academia de la Lengua (Koninklijke Taal Academie). Arturo Pérez-Reverte (1951) spint een spannend verhaal rond deze vraag. De strijd tussen de behoudzuchtige en progressieve krachten speelt daarin een hoofdrol. De Spaanse schrijver (en lid van de Academia) permitteert zich maar weinig historische vrijheden. Hij laat ook zien hoe zijn roman tot stand is gekomen. Dit laatste 'verhaal' gaat niet ten koste van de leesbaarheid. Ook in dit boek bewijst Pérez-Reverte dat hij als geen ander een historische roman kan schrijven die zowel spannend als leerzaam is.

Over Arturo Pérez-Reverte

Arturo Pérez-Reverte (Cartagena, 25 november 1951) is een Spaans schrijver van (literaire-, vaak historische) avonturen- en misdaadromans.

Leven en werk

Pérez-Reverte was aanvankelijk journalist en (oorlogs)correspondent in meerdere Afrikaanse landen, voor dagblad "Pueblo" en de Spaanse televisie. Sinds 1991 schrijft hij columns voor de weekbijlage "El Semanal", die maandelijks in grote oplage bij meerdere kranten verschijnt. Eind jaren tachtig begon hij ook romans te schrijven. Inmiddels is hij een van de meest vertaalde Spaanse schrijvers wereldwijd.

Het bekendste werk van Pérez-Reverte is De club Dumas (1993), een literaire thriller over Lucas Corso, een handelaar in zeldzame boeken die op zekere dag op een manuscript stuit van Alexandre Dumas' De drie musketiers en een ander mysterieus boek waarvan hij de authenticiteit moet aantonen; het is het startschot voor een avontuurlijke en sin…Lees verder op Wikipedia