In een woning in Reykjavik vindt de politie het lijk van een man. Zijn keel is doorgesneden en in zijn bloed wordt Rohypnol aangetroffen. Er blijkt een vrouw in het apartement te zijn geweest en inspecteur Elinborg heeft veel moeite om haar te vinden. Er zijn de laatste tijd meer vrouwen verkracht met behulp van Rohypnol en Elinborg vermoedt dat deze Rudolfur de dader was er dat er wraak op hem is genomen. Maar er is nog heel wat speurwerk, ook in het verleden nodig om de oplossing te vinden. De romans van Indridason hebben terecht een grote faam opgebouwd. De plots zitten uitstekend in elkaar, er is sprake van scherp psychologisch inzicht, er is een zeer menselijke inspecteur met zo haar eigen problemen en er is veel aandacht voor de IJslandse cultuur en samenleving. Bovendien is de schrijver een geboren verteller die zich weet te beperken tot de hoofdzaken, waardoor subplots een aangename toevoeging worden en het zicht op de hoofdzaak nooit verdwijnt. Paperback met vrij kleine druk.

Over Arnaldur Indriðason

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Anneli Salo

Arnaldur Indriðason (Reykjavik, 28 januari 1961) is een IJslandse historicus en schrijver van detectives. Hij woont met zijn vrouw en drie kinderen in Reykjavík.

Werk

In 1981 en 1982 was Arnaldur journalist bij de IJslandse krant Morgunblaðið, waarna hij als freelance schrijver werkte. Van 1986 tot 2001 was hij filmcriticus bij Morgunblaðið.

Arnaldur publiceerde in 1997 zijn eerste boek, Synir Duftsins (Maandagskinderen). Sindsdien is zijn populariteit tot grote hoogten gestegen. In 2004 waren zeven van de tien meest geleende boeken in de bibliotheek van Reykjavík titels van Arnaldur. Maandenlang stond hij met zes boeken in de IJslandse bestsellerlijst. De top-3 leek permanent aan hem toegewezen.

Ook buiten IJsland worden Arnaldurs boeken veel gelezen. Ze zijn in het Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Nederlands, Noors, Tsjechisch en Zweeds vertaald en in 26 landen uitgegeven.