Hugo Kuipers
Zero hour
1
Utrecht: Bruna, 2011
287 p.
9789022997321 (paperback)

Andy McNab is een veteraan. Niet alleen als voormalig soldaat bij de Britse elite-eenheid Special Air Service (SAS), maar ook als schrijver heeft hij ondertussen zijn strepen verdiend. Voor zijn boeken put hij uit zijn rijke ervaring als undercoversoldaat voor het Britse leger. De prijs die hij hiervoor betaalt, is dat hij zich achter een pseudoniem verschuilt en niet herkenbaar in beeld gebracht mag worden. En welke schrijver kan zeggen dat de Britse regering zijn boeken voor publicatie checkt op geheime informatie?
McNab werd wereldberoemd met zijn boek over een mislukte SAS-missie in Irak tijdens de eerste Golfoorlog. Nul uur is McNabs dertiende thrillerroman met ex-SAS-soldaat Nick Stone in de hoofdrol. En het zou wel eens het laatste boek in de reeks kunnen worden..
Nick Stone krijgt slecht nieuws van zijn dokter: hij heeft een hersentumor die niet te verwijderen is. Medicijnen moeten wat rest van zijn leven verlichten. Hij grijpt de opdracht van de Brits…Lees verder
Als hij hoort dat hij door een tumor ten dode is opgeschreven, neemt ex-SAS agent Nick Stone de lastige klus aan om de ontvoerde dochter van een Moldavische zakenman op te sporen. Het spoor leidt via Kopenhagen naar Amsterdam waar hij op een keiharde handel in jonge meisjes stuit. Omdat zijn leven niets meer waard is, neemt Nick alle risico's om de meisjes uit de handen van wrede mannen te halen. Deel in de uitgebreide serie rond Nick Stone waarin het verhaal vaak ondergeschikt is aan de gedetailleerd beschreven vechtacties. Het verhaal kent nauwelijks diepgang en verloopt voorspelbaar: Nick vecht zich door de problemen heen waarbij hij letterlijk over lijken gaat. Het taalgebruik in de korte hoofdstukken is eenvoudig, het verhaal erg gedetailleerd beschreven, maar ook onderhoudend en spannend, de karakters tamelijk zwart-wit. Juist door de grote dosis actie is er een grote groep liefhebbers van dit type militaristische thrillers. Kleine druk.

Over Andy McNab

Andy McNab (Southwark (Engeland), 28 december 1959) is een Brits schrijver en voormalig soldaat bij de Britse 'elite' eenheid Special Air Service (SAS). De naam Andy McNab is een pseudoniem; zijn echte naam is Steven Billy Mitchell. McNab maakte deel uit van een SAS-missie, genaamd Bravo Two Zero tijdens de Eerste Golfoorlog, waarbij hij gevangengenomen werd. McNab ontving na zijn vrijlating de Distinguished Conduct Medal voor zijn deelname aan deze missie. Voor een eerdere missie in Noord Ierland (1979) ontving McNab reeds de Military Medal. Een ander lid van de Bravo Two Zero missie, Chris Ryan, schrijft tegenwoordig ook.

Het pseudoniem Andy McNab nam hij aan na het schrijven van het boek Bravo Two Zero over deze missie. De persoon Andy McNab hult zichzelf in mysterie. Bij televisieoptredens wordt hij onherkenbaar in beeld gebracht en bij lezingen mag hij niet gefotografeerd worden, omdat dit, zoals hij in interviews vertelt, degenen die met hem betrokken waren bij …Lees verder op Wikipedia