Andy McNab
Jolanda Te Lindert
State of emergency
Amsterdam: Bruna, 2016
328 p.
9789400506381 (paperback)

Tom Buckingham is geïnfiltreerd bij de aanstormende politicus Vernon Rolt die een streng anti-islambeleid voert. Als Rolt minister wordt, worden onder zijn leiding zaken gemanipuleerd om met geweld op te kunnen treden in de straten van Londen. Maar als er een aanslag op Rolt’s leven wordt gepleegd, ontdekt Buckingham dat ook Rolt slechts een marionet is. Dit derde boek met ex-SAS-agent Tom Buckingham in de hoofdrol speelt in op de actuele situatie in Europa en de angst die moslims, de islam en IS bij grote groepen met zich meebrengt. Maar uiteindelijk houdt de auteur dit niet vol, duiken er te veel karikaturen op, wordt de actualiteit verlaten en stapt de schrijvende ex-SAS-soldaat over op de thema’s waarmee hij bekend geworden is: gedetailleerd beschreven militaire acties waarbij geweld en doden niet geschuwd worden. Het taalgebruik in de korte hoofdstukken is eenvoudig, het verhaal (zeker de eerste helft) onderhoudend en spannend maar dus met een voorspelbaar eind. Juist door de act…Lees verder

Over Andy McNab

Andy McNab (Southwark (Engeland), 28 december 1959) is een Brits schrijver en voormalig soldaat bij de Britse 'elite' eenheid Special Air Service (SAS). De naam Andy McNab is een pseudoniem; zijn echte naam is Steven Billy Mitchell. McNab maakte deel uit van een SAS-missie, genaamd Bravo Two Zero tijdens de Eerste Golfoorlog, waarbij hij gevangengenomen werd. McNab ontving na zijn vrijlating de Distinguished Conduct Medal voor zijn deelname aan deze missie. Voor een eerdere missie in Noord Ierland (1979) ontving McNab reeds de Military Medal. Een ander lid van de Bravo Two Zero missie, Chris Ryan, schrijft tegenwoordig ook.

Het pseudoniem Andy McNab nam hij aan na het schrijven van het boek Bravo Two Zero over deze missie. De persoon Andy McNab hult zichzelf in mysterie. Bij televisieoptredens wordt hij onherkenbaar in beeld gebracht en bij lezingen mag hij niet gefotografeerd worden, omdat dit, zoals hij in interviews vertelt, degenen die met hem betrokken waren bij …Lees verder op Wikipedia