Terug naar Zuid-Afrika

Tussen Afrika en Adriaan van Dis bestaat een onverbreekbare band. Zijn fascinatie voor het continent lijkt op een verhaal waar nooit een punt achter wordt gezet. In juli 2010 werd de zevendelige VPRO-televisieserie Van Dis in Afrika uit 2008 heruitgezonden. Twee maanden lang was Van Dis door Zuid-Afrika, Namibië en Mozambique gereisd, op zoek naar parallellen en contrasten met onze westerse samenleving. Voor de auteur was het (ook) een poging een antwoord te formuleren op de vraag of en hoe het continent was geëvolueerd na zijn eerdere bezoeken, waarover hij verslag had gedaan in zijn boeken Het beloofde land (een reis door de Karoo) en In Afrika (zijn tocht door het door burgeroorlogen verziekte Mozambique).

Met Tikkop, gesitueerd in een naamloos blijvend vissersdorpje aan de Kaap, toont hij zijn verregaande zorg en bekommernis bij de ontwikkeling die Zuid-Afrika momenteel doormaakt. De hoofdpersonages uit de …Lees verder
De hoofdpersoon, Mulder, die eerder in de in Parijs spelende roman De wandelaar (2007) optrad, keert terug naar Zuid-Afrika. Als oppossant onder de naam Martin keerde hij zich in zijn studietijd tegen het apartheidsbewind. Omringd door nieuwsgierigheid, misdaad, corruptie en dieven woont hij in de Kaapprovincie en krijgt hij sympathie voor een drugsgebruiker. Hij probeert hem te laten afkicken. Dit mislukt. Hij neemt zich voor meer dan vroeger een 'menschenlezer' te worden, die kiest voor 'afstand, uit liefde'. Maar zijn drang om zich met de wereld te bemoeien wint het uiteindelijk. Van Dis schreef een overtuigende, moralistisch getinte geschiedenis over zijn 'geheugenreis' naar Zuid-Afrika. De kern is dat hoop de enige rijkdom van de arme is. Een verhaal met levendige, elkaar vlot opvolgende gebeurtenissen en ontmoetingen, snelle dialogen, een uitstekende sfeertekening en treffende observaties. Mulder is een alias voor Van Dis. In de hoofdpersoon klinkt zelfspot door. Dit maakt deze …Lees verder